YOJIMBO - kartová hra o Aikido
Autori hry: Jaroslav Šipoš, Lucia Šipošová
Počet hráčov: 2 – 5
Vek: od 7 rokov
Dĺžka hry: 30 – 45 min.
vytlač si a hraj - hra zadarmo
Hru poskytol klub: Aikido dojo Uzu maki
Hra YOJIMBO vychádza z reálnych techník aikido. Techniky použité v hre YOJIMBO tvoria základnú zostavu techník a aikidisti ich poznajú aj pod inými názvami. Ja som použil názvoslovie senseia Masatomi Ikedu 7. DAN Aikikai.
podrobné pr avidlá
karty útokov
karty obrany
Odporúčam najskôr si prečitať Pravidlá, a až potom vytlačiť na farebnej tlačiarni karty na hrubý papier.
Postup prípravy hry YOJIMBO:
Najskôr si vytlačte karty útokov.
Vytlačené papiere opäť vložte do tlačiarne tak, aby sa na druhú stranu vytlačili karty obrany.
Skor ako začnete tlačiť karty obrany, skontrolujte, či sa na druhú stranu karty „Aikido dojo Uzumaki“ vytlačí karta „Yojimbo“. Ak áno, tak máte správne vložené papiere v tlačiarni a môžete na ne vytlačiť karty obrany.
Keď už máte karty obojstranne vytlačené, rozstrihajte ich podľa rámikov na strane útoku.
Pozor! Strihajte stredom rámika, aby každá karta útoku ostala orámovaná.
Alternatívna tlač na tenký papier:
Ak vaša tlačiareň tlačí len na tenký papier, vytlačte si Útoky a Obrany na samostatné papiere a tie potom nalepte na tvrdý papier. Dobrá je na to napríklad obojstranná lepiaca páska. Opäť je dôležité dodržať párovanie strany útoku a obrany!
Tip:
Ak chcete aby YOJIMBO vydržalo dlhšie, dajte si karty zalaminovať.
Pravidlá hry
Hra YOJIMBO má 2 verzie:
KYU – zjednodušená verzia vhodná pre začiatočníkov na osvojenie si základných pravidiel
DAN – plná verzia
Pravidlá sú písané pre zjednodušenú verziu - KYU.
Priamo v texte sú však aj upozornenia na pravidlá plnej verzie – DAN.
Popis kariet
Každá karta (okrem karty YOJIMBO – čítaj jódžimbo) má stranu útoku (strana s farebným rámikom) a stranu obrany (neorámovaná strana).
Príprava hry
Karty sa otočia obranou nahor a zamiešajú sa. Z prvých 30 kariet sa vytvorí Balíček útokov. Balíček útokov sa otočí útokmi nadol.
Prvá karta útoku sa otočí útokom nahor a položí sa pred Balíček útokov - táto karta tvorí Aktuálny útok.
(Počas hry sa môže stať, že na tomto mieste je na seba položených viac kariet. Musia byť uložené tak, aby bola vidiet bodová hodnota všetkých.)
Vrchná karta z Balíčka útokov sa tiež otočí útokom nahor.
Vrchná karta Balíčka útokov musí byť stále otočená útokom nahor, aby hráči videli, aký útok bude nasledovať a mohli sa naň pripraviť.
Zvyšné karty tvoria Dopĺňací balíček a položia sa na opačnú stranu stola.
Každý hráč dostane 5 kariet z Dopĺňacieho balíčka.
(Vo verzii DAN – 10 kariet)
Karty použité počas hry sa odhadzujú na Odhadzovaciu kopu.
Určenie začínajúceho hráča
Každý hráč si náhodne vytiahne z Dopĺňacieho balíčka a hneď odhodí jednu kartu útoku na Odhadzovaciu kopu.
Hru začína ten, kto si vytiahne najvyšší útok.
Výšku útoku určuje počet japonských znakov na karte vľavo hore.
Ak viacerí vytiahnu rovnako vysoký útok, postup sa pre nich opakuje až kým sa neurčí začínajúci hráč.
Začínajúci hráč pred seba položí kartu YOJIMBO.
(Karta YOJIMBO bude počas hry meniť svojho držiteľa a tak určovať kto začína kolo.)
Kolá a ťahy
Hra je rozdelená na kolá.
Každé kolo sa skladá z ťahov jednotlivých hráčov.
Priebeh kola
Každý hráč má v každom kole minimálne jeden ťah.
Jeho ťah môže byť:
1. Tréning – doplniť si karty na ruke na 5 z Dopĺňacieho balíčka.
Potom však musí zložiť svoje karty útokmi nahor a toto kolo už nehrať.
(Ak sa Dopĺňací balíček minie, vytvorí sa nový z Odhadzovacej kopy. Ak v nej nie sú žiadne karty, hráč si náhodne potiahne jednu kartu z ruky ľubovoľného spoluhráča.)
Vo verzii DAN – si hráč v rámci Tréningu berie len 1 kartu.
2. Zmena taktiky - karty z ruky na Odhadzovaciu kopu a vziať si z Dopĺňacieho balíčka rovnaký počet kariet aký odhodil.
Potom však musí zložiť svoje karty útokmi nahor a toto kolo už nehrať.
(Ak sa Dopĺňací balíček minie, vytvorí sa nový z Odhadzovacej kopy. Ak v nej nie sú žiadne karty, hráč si náhodne potiahne karty z ruky spoluhráčov. Od každého toľko, koľko uzná za vhodné.)
3. Prijať výzvu - vyložiť na Vyhadzovaciu kopu ľubovoľný počet kariet s technikami a špeciálnymi kartami, ktorými úspešne odvracia Aktuálny útok.
(Aktuálny útok je útok na karte Útoku vyloženej pred Balíčkom útokov.)
4. Ústup - zložiť karty útokmi nahor na znamenie, že toto kolo už nehrá. Ak už karty nemá, položí na stôl len prázdne ruky.
Tréning a Zmena taktiky je možná len na začiatku kola.
Prijať výzvu je možné dovtedy kým má hráč s čím hrať.
Ústup možno zahrať kedykoľvek.
Kolo začína aktuálny držiteľ karty YOJIMBO.
Hráči sa postupne striedajú v smere hodinových ručičiek v hraní dovtedy kým sa neurčí Víťaz kola.
Víťaz kola
- je hráč, ktorý ako posledný úspešne odvrátil Aktuálny útok
(prípadne útok nasledujúci ak použije špeciálnu kartu TENKAN).
- si najskôr berie a ak už ju má, tak si ponecháva kartu YOJIMBO
- potom si berie hornú kartu z kopy Víťazných bodov doterajšieho držiteľa YOJIMBO a kladie si ju na vrch svojej kopy Víťazných bodov
(Ak sa držiteľ YOJIMBO v tomto kole nemenil, tak sa tento bod preskakuje. Ak berie vďaka karte Osae Kotegaeshi 2 karty, nesmie meniť poradie ako boli položené. Vrchná karta ostáva vrchnou, spodná spodnou.)
- potom si berie všetky karty z kopy Aktuálneho útoku a kladie si ich na vrch svojej kopy Víťazných bodov (Ak berie viac kariet karty, nesmie meniť poradie ako boli položené. Vrchná karta ostáva vrchnou, spodná spodnou.)
Pozor: Ak Víťaz kola úspešne odvrátil kop, tak sa môže rozhodnúť vziať si namiesto všetkých kariet z kopy Aktuálneho útoku nasledujúcu kartu z Balíčka útokov.
- pri použití kariet OSAE a špeciálnych kariet si berie aj ďalšie karty a tie kladie na vrch svojej kopy Víťazných bodov
(aké a koľko je uvedená na použitých kartách OSAE a špeciálnych kartách)
- potom vezme vrchnú kartu z Balíčka útokov, položí ju pred Balíček útokov a vytvorí tak základ kopy Aktuálnych útokov do ďalšieho kola
- potom otočí vrchnú kartu Balíčka útokov útokom nahor.
Ak kolo nevyhral nikto, pretože sa nikto neubránil Aktuálnemu útoku, tak sa na kartu Aktuálneho útoku položí ďalšia karta z Balíčka útokov a začína ďalšie kolo.
Tento postup sa opakuje dovtedy, kým sa neurčí Víťaz kola, alebo kým sa neminú karty z Balíčka útokov.
Ak sa minú karty z Balíčka útokov a Víťaz kola sa stále neurčil, tak sa hra končí a víťaz sa určí podľa pravidiel na určenie víťaza.
Poradie už raz položených kariet na kopu Víťazných bodov nie je možné meniť.
Pozor o vrchnú kartu Víťazných bodov prídete vždy keď prídete o kartu YOJIMBO!
Ukončenie hry
Hra končí keď sa minie Balíček útokov. Keď sa minie Doťahovací balíček vytvorí sa nový z premiešanej Odhadzovacej kopy.
Ak to nie je možné, lebo všetky karty majú hráči v rukách, tak hráč, ktorý si má potiahnuť kartu/ karty si ich ťahá z rúk spoluhráčov.
Určenie víťaza
Na konci hry si hráči spočítajú body za získané karty útokov.
Počet Víťazných bodov každej karty útoku sa rovná počtu stĺpcov, ktoré vytvárajú japonské znaky v ľavom hornom rohu karty.
Takže útoky 1, 2 a 3 majú hodnotu 1 Víťazného bodu.
Útoky 4, 5 a 6 majú hodnotu 2 Víťazných bodov.
Útoky 7 majú hodnotu 3 Víťazných bodov.
Hru vyhral hráč s najväčším počtom bodov.
V prípade rovnosti Víťazných bodov medzi viacerými hráčmi, vyhral aktuálny držiteľ Yojimbo bez ohľadu na to, koľko mal Víťazných bodov.
Poznámka na záver:
Viac o tejto hre nájdete na https://www.aikidouzumaki.sk/sk/yojimbo-kartova-hra-o-aikido
Hru YOJIMBO dávam voľne k dispozícii všetkým záujemcom. Prípadné otázky k pravidlám hry posielajte prosím na môj e-mail: sk@aikidouzumaki.sk
Linky na internete o YOJIMBO
- YOJIMBO - aikido kartová hra - recenzia
- YOJIMBO - ďalšie verzie aikido kartovej hry na Facebooku
- YOJIMBO - film
Diskusná téma: YOJIMBO - kartová hra o Aikido
Neboli nájdené žiadne príspevky.